
Kedy sa má rozdávať sväté prijímanie pod obojím? Môj pán farár povedal, že pravidelne by sa malo podávať len v kláštoroch a rehoľných domoch.
Možno váš pán farár vyjadruje obavy o úctu, s akou by sa malo prijímať sväté prijímanie, alebo o zachovanie chápania, že Kristus je plne prítomný v oboch formách. Ale mýli sa.
V histórii sa vyskytli prípady, keď sa rozdávanie svätého prijímania obmedzilo na jednu formu z praktických dôvodov alebo z dôvodu boja proti kacírstvu. Napríklad v prvotnej Cirkvi, kde sa v nedeľu prijímala Eucharistia spravidla v oboch formách, prijímanie len vo forme chleba umožňovalo každodenné prijímanie tam, kde nebola možná omša. Podobne sa od konca 12. storočia vyžadovalo rozdávanie svätého prijímania len v jednej forme, aby sa bojovalo proti heretickému učeniu niektorých, že na prijatie celého Krista je potrebné prijímanie pod obojím.
V čase Druhého vatikánskeho koncilu už koncil nevidel dôvod, prečo by sa nemalo začať obnovovať prijímanie pod obidvoma spôsobmi. Uskutočnilo sa to postupne. V roku 1970 Svätá stolica schválila pre Spojené štáty biskupský Dodatok k Všeobecnej inštrukcii pre diecézy Spojených štátov, ktorý povoľoval prijímanie pod obidvoma spôsobmi pri svätých omšiach vo všedný deň (242, 19).
Tipy na knihy:
Svätá stolica rozšírila toto povolenie v roku 1984 aj na nedeľné sväté omše v USA, keď schválila biskupskú príručku Táto svätá a živá obeta: Direktórium pre slávenie a prijímanie pod obidvoma spôsobmi. V tomto direktóriu sa uvádzalo, že okrem svätých omší vo všedné dni je „prijímanie pod obidvoma spôsobmi povolené aj na farských a komunitných svätých omšiach slávených v nedeľu a v prikázaný sviatok v diecézach Spojených štátov“ (21).
Jediné výnimky sú v prípadoch, keď veľkosť alebo okolnosti zhromaždenia neumožňujú úctivé prijímanie drahocennej krvi alebo keď je zhromaždenie také rôznorodé, že kňaz nemôže zistiť, či jeho členovia boli dostatočne poučení o prijímaní pod obidvoma spôsobmi.
A nakoniec, zákon zďaleka nie je vhodný len pre kláštory a konventy: „Prijímanie pod obidvoma spôsobmi má byť žiaduce pri všetkých sláveniach omše, hoci to nie je možné vo všetkých prípadoch“ (19).
Autor: Mother Miriam of the Lamb of God
Zdroj: Catholic.com